DE 4 HINDERNISSEN DIE WE KUNNEN TEGEN KOMEN OP WEG OM ONS LEVENSDOEL TE VERWERKELIJKEN

De onderstaande inspiratie heb ik een aantal jaren geleden gehoord toen ik de Duitse versie van het hoor boek van De Alchemist aan het luisteren was. Het heeft diepe indruk op mij gemaakt en helpt mij nu nog steeds wanneer ik moe ben en twijfel aan mijn weg. Je gekozen weg stopt nooit het gaat altijd verder, mijlpaal na mijlpaal.

Natuurlijk komen er tegenslagen, momenten dat het niet lukt, momenten dat je er doorheen zit, maar dat is de lotsbestemming van al diegene die ervoor gekozen hebben hun levensweg te gaan leven.

Uit eigen ervaring kan ik jullie bemoedigen, HET IS HET MEER DAN WAARD deze weg te gaan en de beloning komt op een heel andere wijze dan je je nu kunt indenken en vaak intenser en veel mooier dan je je nu kunt voorstellen.

Je hoeft er alleen maar een ding voor te doen, het pad wat je nu hebt gekozen verder te lopen en er niet vanaf wijken.

Veel leesplezier en mooie inzichten wen ik jullie toe met het voorwoord van Paulo Coelho.

Danny

VOORWOORD VAN PAULO COELHO VOOR HET BOEK "DE ALCHEMIST" (alleen beschikbaar bij de Duitstalige versie helaas, voor zover ik weet)

Ik herinner me een zin uit de brief waarin de Amerikaanse uitgever HarperCollins mij aankondigde dat ze wilde mijn eerste roman te publiceren, daarin werd schreef men: “De Alchemist te lezen, is als het opstaan ​​in de vroege ochtend en kijken naar de zonsopgang, terwijl de rest van de wereld is nog steeds slaapt."

Ik ging naar buiten, keek naar de lucht en probeerde het te verwerken: "De Alchemist" zal worden vertaalt. Op dat moment was het voor mij nog erg moeilijk om mij als schrijver te etableren en om naam te maken. Langzaam aan werd het mijn droom werkelijkheid: tien, honderd, duizend, een miljoen exemplaren werden in de Verenigde Staten verkocht. Het boek is vertaald in 61 talen, verkocht meer dan 30 miljoen keer en mensen begonnen zich af te vragen: “Wat is het geheim van dit succes?”. Eerlijk gezegd, ik weet het niet. Ik weet alleen dat we net als de herdersjongen Santiago onze lotsbestemming zouden moeten volgen.

WAT IS ONZE LOTSBESTEMMING? Het is Gods zegen, het is de weg die God heeft gekozen voor elk individu. Elke keer als we iets doen wat ons enthousiasme vervult, dan volgen we onze bestemming. Toch hebben we niet allen de moed, onze lotsbestemming onze droom uit te voeren.

Waarom? ER ZIJN VIER HINDERNISSEN.

TEN EERSTE: DROMEN WORDEN NOOIT WERKELIJKHEID

Als kid wordt ons wijsgemaakt dat dromen nooit werkelijkheid worden. Hoe ouder we worden, des te meer onze levensdroom begraven wordt onder vooroordelen en angsten. Uiteindelijk is hij zo diep in onze ziel begraven, dat hij nog wel steeds aanwezig is, maar niet meer zichtbaar.

TEN TWEEDE: DE LIEFDE

Zelfs als we de moed kunnen opbrengen om onze droom weer uit te graven, stoten we op een tweede obstakel: de liefde. We zijn bang om de mensen die dicht bij ons staan, pijn te doen wanneer we er alles voor over hebben om onze dromen te volgen. Hierbij zien we over het hoofd dat de liefde ons niet van ons levenspad wil afbrengen, integendeel het is een extra stimulans. Dat degenen, die vanuit hun hart ons alleen goed willen doen, ons gelukkig willen zien en ons van harte vergezellen op deze reis.

TEN DERDE: ANGST VOOR NEDERLAGEN

Zodra we eindelijk hebben begrepen dat de liefde een stimulans is, duikt een derde hindernis op: de angst voor nederlagen die wie op onze weg lijden kunnen. Wij, die vechten voor onze dromen, lijden veel meer dan anderen, en als we falen, kunnen we ons er niet uit kletsen op de al oude manier van: "Nou, zo belangrijk was het voor mij nu ook weer niet."

Onze levensdroom is belangrijk voor ons, we doen er alles voor en weten, dat de weg die we hebben gekozen niet makkelijker is dan alle anderen wegen. Daarnaast weiden wij ons van harte en met liefde aan deze reis. We zijn strijders van het licht, we moeten ons in moeilijke tijden wapenen met geduld en nooit vergeten dat als we iets vast willen dat het hele universum ons zal helpen om ervoor te zorgen dat we het bereiken - zelfs als we het zelf eerst niet begrijpen.

Ik vraag mij af. Zijn nederlagen noodzakelijk? Nou nee, niet echt noodzakelijk, maar ze komen voor. We hebben geen ervaring en maken vele fouten wanneer we het gevecht voor onze droom aangaan. Het geheim van het leven bestaat daarin, zevenkeer te vallen en acht keer op te staan.

Maar waarom is zo belangrijk dat we onze persoonlijke levensdroom vervolgen, wanneer we daardoor meer lijden moeten? Vanwege de eenvoudige reden dat wanneer we de nederlagen overwonnen hebben, en dat dan we altijd, we van een grootte vreugde en zelfvertrouwen vervult zijn. Diep in ons hart weten we dat we voor het wonder van het leven diep respect hebben.

Ieder dag, ieder uur is een onderdeel van het goede gevecht. We beginnen vol enthousiasme en vol vreugde te leven. Onverwacht en heftig lijden verdwijnt dan sneller dan schijnbaar dragelijk, maar jarenlang voortdurend lijden waar we ons nauwelijks bewust van zijn. Het onbewuste en voortdurende lijden knaagt zo lang aan onze ziel, tot dat we totaal verbittert zijn en lijden tot het einde van ons leven ons begeleid.

TEN VIERDE: DE ANGST OM DE DROOM VERVULT TE ZIEN

Wanneer we, ten eerste onze droom weer uitgegraven hebben en, ten tweede de macht van de liefde zijn gaan gebruiken, hem te koesteren, en we ten derde de in de loop van de jaren opgelopen wonden tot littekens zijn vervaagd, dan stellen we vast, dat dat wat we altijd zo vast en zeker wilde, plotseling binnen handbereik gekomen is. Op dat moment duikt de vierde hindernis op: de angst om de droom vervult te zien.

Oscar Wilde heeft ooit eens gezegd: „Ieder mens dood wat hij lief heeft.” En hij heeft gelijk. Alleen al de gedachte dat onze droom werkelijkheid zou kunnen worden vervult ons met schuldgevoelens. Wij kijken dan om ons heen en zien al diegene die niet bereikt hebben waar ze naar verlangde en komen dan tot de conclusie dat ook wij het niet waard zijn om dat te bereiken waar we naar verlangen. We vergeten dan al die hindernissen die we overwonnen hebben, alles wat we opgeven moesten om tot hier tot komen.

Ik ken vele mensen die op het ogenblik dat de vervulling van hun levensdroom op het punt stond werkelijkheid te worden, domme fouten gemaakt hebben en hun doel niet bereikte ondanks het feit dat het doel nog een stap verwijderd was van vervuling. De vierde hindernis is de gevaarlijkste hindernis omdat hij omgeven is van het heilige aura van afzien is, het afzien van vreugde en alles en het euforische gevoel zich wat “veroverd” te hebben.

Maar wanneer jij jouwzelf waardig acht voor de dingen waarvoor je gevochten hebt, dan wordt tot je een werktuig Gods, dan help je de wereldziel en begrijp je waarom je hier bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten